Aina og John i verdensrommet – Ny barnebok fra bjørnedyrprosjektet

Det er ikke hver dag at et forskningsprosjekt får muligheten til å gi ut en barnebok! Men nå er det altså et faktum for Bjørnedyr i norske skoger. Boken "Aina og John i verdensrommet" skrevet av Elisabeth Stur og Ingalill Røsberg (Inkalill) kom nylig ut på Fonna Forlag og vil ble offisielt lansert 26. februar på NTNU Vitenskapsmuseet. Da blir det blant annet tegneverksted med Inkalill, høytlesning og mulighet for å se levende bjørnedyr i mikroskop!

Boken om Aina og John er en blanding av fantasi og fakta der forfatterne illustrer og forklarer de spesielle egenskapene bjørnedyr har samtidig som vi følger to nysgjerrige venners utforskertrang. Vi møter også bibliotekaren Ramazottius og forskerfeen May-Britt i mosen som hjelper Aina og John ut i verdensrommet. På sin farefulle ferd er ikke alt bare lett, for de to forfølges av den sultne Milnesium som ikke sier nei takk til en bjørnedyrmiddag.

Aina og John i verdensrommet er rikt illustrert og beregnet på barn i alderen 3-6 år, men barn og voksne i alle aldre kan nok ha glede av den og lære litt ekstra om disse fasinerende skapningene samtidig.

Aina og John i sitt rette element
Publisert Kategorier Aktuelt

Om Torbjørn Ekrem

Professor i entomologisk systematikk ved NTNU Vitenskapsmuseet. Jobber med taksonomi og fylogeni på insekter, spesielt fjærmygg. Underviser i biosystematikk ved NTNU og er koordiantor for det norske nettverket for DNA-strekkoding, NorBOL (www.norbol.org).