Svarte og røde lister og lister over vanninsekter

By lisemab

Alle våre småforskere visste på forhånd at insekter har 6 bein og krabber omkring på bakken eller surrer omkring i lufta, men hva med vann…? Finnes det insekter i vann? Det gjør det selvsagt og i dag gikk vi oss rett og slett en tur til Ilabekken for å se om vi kunne finne noen vanninsekter og gjett om vi var heldige for der kralte det av liv.

Det er spennende å forske på insekter fra bekken. Og gjett om de ser snodige ut i mikroskop! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Her er en liste over noen av de spennende insektene og dyrene vi fant i bekken:

• Vårfluelarve
  • Steinfluelarve
  • Mygglarve
  • Døgnfluelarve
  • Døgnfluepuppe
  • Knottlarve
  • Stankelbeinlarve
  • Mark
  • Snegleegg i en geleaktig eggmasse
  • Igle

Og jammen ble vi ikke vitne til en liten forvandling også idet vi kom tilbake til Vitenskapsmuseet. Da vi skulle se på insektene vi hadde funnet i mikroskop forvandlet plutselig døgnfluepuppen seg til fiks ferdig døgnflue før den fløy avsted. Dette er rett og slett naturens magi.

Etter lunsj kom biolog Jørgen Rosvold og museumsforskeren Guro Jørgensen og skulle forske litt på forskerspirene. De vil nemlig vite hva barn synes om truede dyr på rødlista og svartelistede dyr her i Norge. Er det slik at villsvinet skal få bo i Norge selv om det kanskje ser litt skummelt ut? Og rådyret gir oss godt kjøtt og er veldig søte, men hører det egentlig til i landet når det kom hit for bare 100 år siden? Etter en gruppevis debatt fremla forskerspirene sine meninger om både villsvin, rådyr, ulv, mink og moskus før alle fikk si sin mening. Resultatet var klart. Hadde disse barna fått avgjøre dyrenes skjebne hadde ulven, moskusen og rådyret fått bli mens minken og villsvinet hadde blitt fjernet fra landet.

Villsvinet og minken skal ut. Rådyret, ulven og moskusen får bli ifølge forskerspirene. Foto: Guro Jørgensen, NTNU Vitenskapsmuseet