Buzzing og jordomvandring

Buzz-buzz-buzz!! I dag buzzet vi opp til Ringve botaniske hage på humleskole og naturvandring rundt jorda. Ja, for i Arboretet (tresamlingen) på Ringve er det nemlig slik at en kan nå rundt hele i jorden ved å spasere gjennom treklynger med trær fra hele den nordlige jordhalvkule, så i dag har vi sett trær fra Japan, Canada, USA, Sibir og Norge. Vi så til og med et lite ekorn som pilte avgårde. Hvilken nasjonalitet ekornet var av vites ikke, men det trivdes i alle fall godt oppe i vanlig norsk gran, så vi.

Moro på naturvandring rundt jordkloden. Foto: Lise Mariann Alsli og Sunniva Bystad, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter vandringen prøvde vi å sammenfatte en oversikt over trær, fugler og dyrespor vi klarte å identifisere. Og så fikk vi jo kost oss ute i finværet med det samme. Slikt liker alle forskere.

Vi var også på Ringve for å gå på Humleskole med Tor Bollingmo. Tor Bollingmo er en ekte humleekspert og lærte oss masser av interessante ting om humler. Visste du for eksempel at i humlebolet finnes det fire sorter humler? Disse er  selveste dronningmoren, arbeiderne (som er dronningens døtre), dronningens sønner (som stikker hjemmefra med en gang de er klekket og som aldri kommer hjem igjen) og de unge dronningene som blir neste års dronningmødre. Det vet i alle fall småforskerne våre etter en særdeles spennende dag.

Humleskole med Tor Bollingmo er spennende saker. Tenk å få lov til å kose med en humle da! Foto: Lise Mariann Alsli, Sunniva Bystad og Marina Görtz, NTNU Vitenskapsmuseet

Ekstra spennende ble det mot slutten av humleskoleopplegget da Tor fanget en humlemann (fordi de ikke har brodd og derfor ikke kan stikke) og alle sammen fikk lov til å kose på ham. Om han buzzet av fryd over å bli kost med eller av sinne over å bli holdt fast kan jo du gjette på, men myk i pelsen var han i alle fall.