Marindag og tur i fjæra!

I dag var det det marine som sto i fokus, og det ble diskutert hva man kunne finne langs kysten, i fjæra og i havområdene rundt nordpolen.

Etter matpakkesmøring tok Solbjørg å ga en liten innledning om dagen og om hva man kan finne i Trondheimsfjorden. Det ble fortalt om næringskjeden fra større fisk, og helt ned til dyre- og planteplankton, med ivrige hender i været kom vi frem til at planteplankton bruker sola som sin energikilde ved fotosyntesen!

Solbjørg forteller om havet mens vi var omringet av forskjellige fiskearter. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
NTNU Vitenskapsmuseet

Etter litt informasjon ble barna delt i to grupper, hvor noen fikk en omvisning i ett av museets utstillinger, Polarnatt, mens andre halvdel fikk en guidet tur i våtmagasinet til NTNU. Med lommelykt i hånda utforsket barna Polarnatt, lommelykten var nødvendig, for her er det nemlig helt mørkt! Det var tidligere trodd at polene var som en «biologisk ørken» i den mørke årstiden, men det viser det seg at ikke stemmer. For forskerne har nemlig funnet masse liv i de arktiske havområdene de siste årene og noen av dyrene er «bioluminescerende», det vil si at de lager sitt eget lys, nesten som en lommelykt!

Omvisning i våtmagasinet, her var det mange arter som lå på sprit! Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Våtmagasinet lå i kjelleren i et bygg som tidligere hadde vært et bryggeri, her møtte vi Karstein Hårsaker som ga oss en omvisning av magasinet. Mange av oss syntes det ikke luktet altfor godt her nede og at det kunne svi litt i nesa, men at det var verdt det for å få se på alt det kule som sto på glass. Innsamlingene av arter blir tatt for at man skal kunne vite og bevare arter som finnes i nærområdet og ellers i Norge. DNA-prøver blir også tatt slik at man kan bruke DNA til å finne ut hvilken art man har funnet, slik som ble gjort på mandagen. Noe av det kuleste som var på våtmagasinet var en kjempe-blekksprut som var 12 meter lang og som ble funnet i 1898, noe annet som er litt rart å tenke på er at museet har rundt 30 millioner individer på lager.

Etter bytte av grupper var det tid for en tur i fjæra, værgudene var dessverre ikke på vår side og det begynte å regne kort tid etter vi hadde kommet oss ut døra, men litt regn stoppet oss ikke fra å lete etter alt fra snegler, tang og tare til krabber og tanglopper, med en skje i hånda lette vi i vei.

Dårlig vær stopper ikke en aktiv krabbejeger! Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Med en god fangst i bøtta dro vi tilbake til museet for å spise lunsj, før vi artsbestemte hva vi hadde funnet. Det ble kun fanget en krabbe, men dette skyldes ikke innsatsen, men at det hadde blitt høyvann, slik at de beste «krabbegjemmestedene» lå på alt for dypt vann. Derimot ble det funnet mange arter av tang og tare, og noen forskjellige snegletyper, og disse ble brukt til å pynte hver sin gruppes akvarium.

Gruppe 5 er fornøyd med sitt akvarium! Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi gleder oss til å vise frem hva vi har gjort og funnet til foreldre og søsken i morgen, og ikke minst IS!!