Skogen, pollinering og humlebuzz!

By lisemab

I dag var det humler og skogen som stod i fokus. Humler, bier, blomster, insekter og alt det andre som man kan finne ute i naturen.

Vi startet med en morgensamling på Vitenskapsmuseet, der vi snakket litt om bier og om pollinering. Dette gjorde vi fremfor bikuben vi har inne i en av utstillingene våre. Etter en prat om hvorfor insekter er viktig for naturen, så kledde vi på oss og buzzet opp til Ringve Botaniske hage. For skal man ha om skog og humler, hva er da bedre enn å dra ut å se på humlene og biene? Så ut på tur!

Ser du hvilket tre Solbjørg er? Furu eller gran? Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Oppe på Ringve møtte vi Carina E. Aronsen som skulle fortelle oss om skog og om pollinering. Vi fant fram til delen av hagen der trær fra Europa vokser, der er det mange trær vi kjenner fra norsk natur. I dag snakket vi mye om furu og gran, og hvorfor de er så forskjellige. Vi sjekket også ut hvordan et seljetre ser ut og hvorfor disse trærne er så viktige for humlene. Det er på våren seljetrærne er viktige, for da lager de mat(pollen) til humlene. Pollen finner du på det vi kaller for «kattlabber» eller «gåsunger» som vokser på seljen om våren.Barna lærte også forskjellen på damesejle og manneselje. Det er da at manneseljen har gule gåsunger, det har ikke dameseljen. Det gule er da mye pollen! Mens vi satt å lærte om seljen fikk vi et besøk av et lite ekorn, som satt å så på oss før det dro videre, kanskje det var nøtteliten?

Ser på frø, de er så små! Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter en lunsj ute ved andedammen der det bodde mange forskjellige fugler som: stokkand, kvinand, gråspurv og måser. Etter en pause i nydelig vær ute fant vi frem til der humlebuzzen var. Det er en liten buss, som er malt som en humle, det er kult det! Der møtte vi humleekspert Tor Bollingmo! Han fortalte oss mye om humler og hvorfor de er så viktige for naturen. Etter litt prating om humler fikk barna smake på en sukkerlake som blir gitt til humler. Denne laken kan minne litt om nektar, og barna syntes det smakte kjempegodt! Etterpå gikk vi til rennesansehagen for å prøve å se om vi kunne finne ulike humler i blomstene som er der.

Humlebuzzen og Humle-Tor. Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Her fant vi flere ulke humlearter, og barna fikk udelt hver sin håv og et glass som de skulle fange humler og andre insekter. Dette var veldig gøy, og barna fant mange forskjellige humler, både guttehumler og jentehumler.

Prøver og feiler med å fange humler, samtidig ta vare på blomstene! Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Noen kule fakta om humler:

• Humler har en kroppstemperatur på 42 grader
  • Humler stikker, de brenner ikke. De dør ikke hvis de stikker deg
  • Hann-humlen kan ikke stikke deg, fordi den har ingen brodd
  • Hann-humler har gule barter
  • Humler har pels!
Humlefangerne. Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Da vi kom tilbake til vitenskapsmuseet var hele dagen gått. Og så fort den gikk! I morgen blir det mer spennende som skjer, da skal vi ut i fjæra å se hva vi finner der!