Nye venner og neste generasjons forskere?

Mange inntrykk, med nye venner!

Hopp!!
Hopp!! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Da var vi kommet til uken siste dag, og i dag er det mye som skulle gjøres før foreldrene skulle komme å se på hva barna har gjort denne uken.Det skulle være en rolig men morsom og oppfinnsom dag, det var mye barna skulle få gjøre iløpet av dagen. Vi startet som de andre dagene med en morgensamling der vi snakket litt om hva barna syntes om utstillingen vi besøkte i går(Body Worlds) og så snakket vi om hva de skulle få gjøre iløpet av dagen i dag. Det første barna skulle få gjøre var å lage seg en pinne-humle eller en pinne-bie. Dette var gøy! Barna fikk lage sin egen versjon av en humle/bie, der var humler med bart, noen med brodd og andre med føtter. De hadde små vinger og store vinger, flere sett med vinger å nesten ingen vinger. Noe som resulterte i mange unike og forskjellige humle og bie-arter.

Barna koser seg ute i sola.
Barna koser seg ute i sola. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Nydelig ute i dag!
Nydelig ute i dag! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter pinne-humlene og pinne-biene skulle barna få lage seg et insektshotell. Og her var barna veldig kreative! For insekter liker seg på trange steder, gjerne inne i barken eller inni hule bambusrør/trestokker. Insektene trenger ikke store hus midt ute i hagen, de liker skygge og skjul. Som sagt kreativiteten var stor, insektshotellene består i hovedsak av pinner, men barna kunne få lime på blant annet fjær. Og noen lagde til og med to-etasjes hotell. Det var god stemning og skikkelig gøy å få holde på med disse to aktivitetene!

Humle-biene. Denne har en laang tunge!
Humle-biene. Denne har en laang tunge! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Et insektshotell klart til bruk. Det er bare å flytte inn.
Et insektshotell klart til bruk. Det er bare å flytte inn. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Siden vi hadde et nydelig varmt vær måtte vi ta oss en halvtimes tur ut for å få litt luft, få løpe ute å herje litt, siden alle hadde vært så flinke å kreative inne. Etter lunsj var det på tide å gå til Shum-huset(det er navnet på huset der middelalderutstillingen er), her skulle barna få lage sin helt egen utstilling. De har hele uken vært oppdelt i små grupper som måtte samarbeide med å lage en liten utstilling som de skulle få vise til foreldrene sine. Inne i Shum-huset står også en samisk utstilling. På tampen av dagen snakket vi litt om hvordan samene har hatt det i Norges historie og at arkeologer har bevist nå at samer har bodd i Norge i ihvertfall de siste 1000 årene. Da bodd her sammen med nordmenn. Runebommen som er den samiske trommen måtte vi også snakke litt om, for det finnes svært få slike trommer bevart i dag. Hvorfor? Jo fordi kristne nordmenn var redde for disse trommene, de manet frem svart magi trodde de kristne nordmennene. Så de samlet sammen alle trommene de fant og brente dem opp. Slik at i dag er det ingen som kan tolke symbolene som er på de trommene som ble reddet fra flammene. Forskere og samen kan bare gjette seg til hva symbolene på same-trommene betyr.

Undervisning rundt det samiske ildstedet.
Undervisning rundt det samiske ildstedet. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Hopper over ballen.
Hopper over ballen. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Den siste aktiviteten alle barna skulle få gjøre før foreldrene kom var å lage sin egen samiske tromme. Vi hadde litt liten tid, men barna var flinke og raske, og ikke minst kreative. Slik at vi fikk mange skikkelig fine og stilige samiske miniatyr-trommer!

"Booorte"! Skjelettmannen, leker du gjemsel?
«Booorte»! Skjelettmannen, leker du gjemsel? Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Sol og sommer
Sol og sommer! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Samene har kule ildsted!
Samene har kule ildsted! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Da foreldrene kom hadde barna fått i oppdrag å ta med foreldrene rundt om i utstillingen de hadde laget. Da vise frem hva de hadde laget, funnet og gjort denne uken. Etter 5 dager med mye kunnskap avsluttet vi dagen med «eksamen». Denne eksamen var en gøy quiz, der de barna som vant fikk en medalje, men alle barna fikk et par gullmynter da vi var ferdige med dagen. Slik at vi avsluttet uken med et smell av aktiviteter!

Det har vært en flott uken denne uken også, nå gjenstår det bare å si: GOD SOMMER!!

En stakkars gjenglemt skjelettmann 🙁 Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet