Den spennende kroppens verden!

By lisemab

Body World’s eller menneskekroppens verden på norsk.

Øverste bilde: Muskler er viktig for oss mennesker. Nederste: Når man er litt trøtt, ta deg en lur. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Når man tenker på kroppen tenker man på huden, muskler, blod, tiss, snørr og andre ting som er inne i kroppen og som kommer ut av kroppen. NTNU Vitenskapsmuseet har besøk av vandreutstillingen Body Worlds Vital, og det var denne utstillingen barna skulle få besøke i dag. Dagen i dag handler nemlig om kroppen vår, bevegelser og litt om helse og livsstil.

Venstre: Røykelunger er ekle saker! Høyre: Mens vi venter kan vi jo tegne litt.
Venstre: Røykelunger er ekle saker! Høyre: Mens vi venter kan vi jo tegne litt. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Body Worlds er fasinerende!
Body Worlds er fasinerende! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi startet morgensamlingen med å snakke litt om hvordan mennesker ser ut inni. Vi snakket om at utstillingen inneholder ekte menneskekropper og ekte organer fra mennesker. Her snakket vi om donasjon og at alle menneskene som har sagt ja til å donere kroppen sin eller et organ har valgt dette selv. Hvordan kroppene og organene er bevart snakket vi også om. For kroppene ser nesten litt ut som plastikk der de står i montrene, men de er ekte. Det meste i denne utstillingen er plastinert, det man gjør når man plastinerer er at man bytter ut alle kroppsvesker menneskekroppen består av med silikon og eller lim. Så tørkes  organene og menneskekroppene i den stillingen man ønsker, dermed er det flere av kroppene som har forskjellige positurer. Dermed blir kroppene og organene evigvarende og luktfrie.

"Er blodtrykket mitt rikitg?".
«Er blodtrykket mitt rikitg?». Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Utstillingen har fokus på sykdommer og hva som skjer med kroppen vår hvis man røyker mye, snuser. Hvis man blir rammet av en blodpropp eller hva som skjer i hjernen hvis man blir dement eller får alzheimers. Slik at dette ble snakket mye om da barna gikk gjennom utstillingen sammen med oss voksne. Barna syns dette var en spennende utstilling og litt rar utstilling siden alt de kunne se var ekte. Etter en runde gjennom hele utstillingen tok vi med oss barna ut i museumsparken. Der fikk barna løpe å leke seg ute i det nydelige været.

Skjelett-sprellemann. "Møt Indiana-Bone og James Bone"!!
Skjelett-sprellemann. «Møt Indiana-Bone og James Bone»!! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Hopp hopp!!
Hopp hopp!! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj var det tid til å være litt kreativ, barna skulle få lage sin egen skjelett-sprellemann! De fikk et ark som de måtte klippe ut de forskjellige store beinene vi mennesker har i kroppen. Dette måtte vi feste sammen, etter en del klipping oppdaget vi at skjelettene våre hadde to venstre hender.. uuups! Men alle fikk til slutt hender og føtter på kroppen, selv om at ikke alle hender var slik de skulle være. Etter en så stillesittende aktivitet var det på tide til å få opp pulsen og aktivitetsnivået litt, med aktiviteter som man kan gjøre uten å være stille. Vi gikk til aktivitets-brakken som står utenfor vitenskapsmuseet, inne i denne brakken kan man blant annet finne ut av hvor høyt man kan hoppe, de stiller også med VR-briller med forskjellige sporter en kan være med på.

Sammarbeid måtte også til i noen av aktivitetene.
Sammarbeid måtte også til i noen av aktivitetene. Foto: Grethe Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet
Forskjellige aktiviteter på gang!
Forskjellige aktiviteter på gang! Foto: Grethe Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet
Både hopping og VR-briller var morsomt!
Både hopping og VR-briller var morsomt! «Neeeei ikke skyt», å være med på håndballtrening er visst skummelt! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi delte barna i to grupper, en som skulle få være inne i brakken å få prøve VR-briller, hopping og få kjenne hvor mye de måtte sykle på en sykkel for å for eksempel drive en playstation 4. Og som sagt inne i brakken kunne de få teste ut hvor høyt de kunne hoppe, dagens høyeste hoppet 29 cm høyt, det er høyt! Men en skihopper(som er trent til å hoppe) kan hoppe opp mot 70 cm! Den andre gruppen var ute på gressplenen. Her skulle de hoppe med hoppetau, løpe rundt å beskytte en ballong de hadde festet på beinet, det var potetløp og mange andre aktiviteter de kunne finne på. De fikk også prøve et par briller som gav barna samme syn som en med grå stær ville hatt, merkelig at noen kan se så dårlig!  Vi avsluttet dagen med litt hjernetrim, barna ble delt inn i fire grupper og fikk utdelt hver sin quiz som de måtte svare på. Det vanket premie til den som gjorde det best, men alle de andre fikk også litt for premien besto av deilige jordbær og moreller, naaammm!

Godt med jordbær og moreller!
Godt med jordbær og moreller! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Bildet til høyre: skihopping på gang!
Bildet til høyre: skihopping på gang! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Slik at nå er det bare å glede seg til morgendagen, det er ukens siste dag men den inneholder mange morsomme overraskelser!

Dagens vinnere av quiz'en!
Dagens vinnere av quiz’en! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

kropp-i-bevegelse

Hvis det er noen foreldre som ønsker å prøve ut dette sammen med sine barn, er brakkene utfor Vitenskapsmuseet hele sommeren. Åpningstidene her er ikke hele uken og man kan finne informasjon og åpningstidene på

: http://www.ntnu.no/museum/din-kropp-i-bevegelse