Bzzz bzz, blomsten, bier og humlebuzzz!

Blomster, bier, humler og insekter er overalt ute i naturen, av og til kommer de også inn i hus. Det liker ikke vi mennesker så godt for det er ute i naturen de skal være disse dyrene. Blomster kommer i alle forskjellige former, størrelser og farge, de har ulike dufter og noen kan se veldig snodig ut.

Nydelig vær i hagen på Ringve
Nydelig vær i hagen på Ringve. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug
Blomster kan være kule, og ikke minst pene! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

I dag tok vi med alle barna ut fra vitenskapsmuseet og buzzet opp til Ringve botaniske hage. Her møtte vi Carina E. Aronsen, som er ekspert på blomster og bier og humler. Carina tok oss med litt rundt om i hagen, der vi også satte oss ned for å snakke om hvordan blomsten kan lage seg frø til nye blomster. Barna lærte om hva de forskjellige delene av blomsten heter og hva de ulike delene på blomsten skal gjøre. For hvis blomsten skal kunne produsere frø som blir til nye blomster må blomsten pollineres. Og da siden blomsten sitter fast i jorden må den ofte ha litt hjelp. Det er her insektene er viktige, for de hjelper blomsten med pollineringen! Frø fra blomster kan også bli til frukter og bær, som jordbær, blåbær eller epler og appelsiner. For å kunne se nærmere på blomstens deler fikk alle barna hver sin blomst som de skulle plukke fra hverandre å se etter om de kunne finne blant annet dame-delen og manne-delen av blomsten, for mange blomster har begge deler på seg, mens andre ikke har det.

En sjasminblomst og andemor med to andunger.
En sjasminblomst og andemor med to andunger. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Da det nærmet seg lunsj, gikk vi bort til andedammen som ligger i hagen på Ringve. Siden det var sol å nydelig vær satte vi oss ute å spiste matpakken vi hadde med oss. Mens vi så på fuglene som padlet rundt om på vannet. Der var stokkender, måker, svaler og gråspurv. Det finnes også en annen type and her, som heter kvinand, men det var lite av dem i dammen i dag. Derimot fikk alle barna mulighet til å se andunger som svømte etter andemor.

Tor og hans humlebuzz.
Tor og hans humlebuzz. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug
Forskerspirene suser rundt i rennesansehagen.
Forskerspirene suser rundt i rennesansehagen. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Etter lunsj var det tid for å besøke Humlebuzzen, og humleekspert Tor Bollingmo! Vi hadde lært om blomster og pollinering, nå var det humlen vi skulle få lære mer om. For eksempel snakke om hvorfor noen sier at humlen brenner når den egentlig stikker deg. Humle-Tor starter med å la alle barna få smake på humle-mat, det var søte seige saker det! Flere av barna trodde det var sirup, men det er sukkerlake humlene får, denne laken kan minne om nektaren man kan finne i blomstene.

Humledokumentasjon.
Humledokumentasjon. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug
Humlene må dokumenteres
Humlene må dokumenteres. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Etter litt prat om humler og hvordan humlene lever tok Humle-Tor frem noen humlebokser der jordhumler har laget sin egen lille boplass, med larver, dronninger og arbeidere. Etter vi hadde sett og snakket om humlen var det på tide å få gå å lete etter humler. Alle barna ble utstyrt med et oversikts-ark med noen humle-arter, en blyant og et forsknings-ark. De skulle få lov til å registrere ulike humler som var på ulike blomster der de samlet pollen og nektar. Dette var spennende for det var flere typer humler i hagen vi gikk i. Barna fikk og lov til å prøve seg som humle-fanger!Her sa Humle-Tor at alle måtte være litt forsiktig slik at man ikke skulle bli stukket. De ble utstyr med en stor håv og en krukke, og de aller fleste barna greide å fange noen humler og bier til glasset sitt, det var stas! Siden dette er levende så måtte vi slippe humlene og biene ut igjen, da var det noen av barna som ble stukket. Stikket svir litt først men så går det ganske raskt over, slik at de som ble stukken gikk det bare bra med.

Var ikke så lett å fnge humler, ikke bli stukket å ikke ødelegge blomstene..
Var ikke så lett å fange humler, ikke bli stukket å ikke ødelegge blomstene.. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Humlen er et kult insekt, visste du at:

• De unge dronningene graver seg ned og går i dvale på høsten, de kan tåle ekstreme kuldegrader. De kan tilogmed fryses ned i en fryser!
  • Hann-humlen har ingen brodd til å stikke med
  • Humlen har pels
  • Humlen produserer sin egen kroppsvarme, akkurat slik menneskene gjør, men humlen har en kroppstemperatur på opp mot 42 grader
  • Humlene de brenner ikke, de stikker med brodden sin. Humlene dør ikke når de stikker, det er det bare biene som gjør
Humla!
Humla! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Noe annet som er morsomt er at:

• Kakaoplanen har en pen blomst som må pollineres, denne blomsten kan kun pollineres av et type insekt: Sviknott. Det er en liten knott som på norsk heter sviknott og er i slekt med den blodsugende knotten vi har her i Norge. Så husk å takk knotten, for uten knott = ingen sjokolade!
De flyttbare humlebolene var morsomme og kule!
De flyttbare humlebolene var morsomme og kule! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Etter en buzztur ned til vitenskapsmuseet var dagen plutselig over. En kjempedag ute i nydelig vær, nå er det bare å glede seg til det spennende som vi skal lære om i morgen, for i morgen er det menneskekroppen det skal handle om!