Humler, pollen, trær og humlebuzz!

I dag har det vært utedag for barna på sommerlarm.

For at sejlen skal få pollen til dameseljen, må en humle hjelpe til! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi startet dagen med en liten samling på museet, Solbjørg forklarte litt om livet i bikuben og hvorfor bier og blomster trenger hverandre. Og museet har en helt egen ekte bikube inne på museet, slik at barna fikk se hvordan det jobbes inni en kube, der kan man også se dronningen, hvis hun ikke har gjemt seg bort blant alle arbeider-biene sine.

Hva er forskjell på gran og furu? Det har barna lært i dag! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Så pakket vi sekken og buzzet opp til Ringve botaniske hage, for skal man se på trær, insekter og natur så må man ut på tur. Og ut på tur vi dro! Oppe på Ringve møtte vi Carina E. Aronsenhun kan mye om trær, blomster og hvordan blomster og pollinering foregår. Vi startet med å sette oss ned å se og høre om seljetreet og hvorfor det er så viktig for humlene. Carina lærte oss at kattlabbene eller gåsungene som vokser på seljetrærne på våren. Disse er veldig viktig for dronninghumlen, for på disse trærne finner hun mat tidlig på våren. Vi lærte at det finnes dametrær og mannetrær, og noen trær som er begge deler. Det er da nektar og pollen dronninghumlen går etter, og dette kan vi finne på kattlabbene/gåsungene.

Slike store trær trenger ikke være gamlere enn de små trærne! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Frø fra en bjørk. Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi telte også tre-ringer og fant ut at store trær ikke nødvendigvis er de som er eldst. For ulike typer trær vokser ulikt, slikt at små tre-stammer kan være veldig gamle. Det syntes barna var litt rart, men slik er det. Så gikk vi videre for å se på grantrær og furu, og for å se om vi kan se forskjell på disse to trærne og hvor forskjellig de er. Konglene dems er forskjellige og hvordan de vokser er forskjellige og dette merket barna veldig.

Lunsjen tok vi ute i dag, det var ganske pent vært og det var koselig å sitte ved andedammen å spise.

Humlebuzz og humle-Tor! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj gikk vi bort til humlebuzzen, og det er faktisk en bil som er malt som en humle, og der møtte vi Tor Bollingmo som er en ekte humleekspert! Tor kan alt om humler og barna kunne spørre han om alt. Humler er viktige for naturen, spesielt viktige er de for bønder som dyrker tomater, da trenger de humlebol inne i drivhusene sine slik at tomatplanten kan bli pollinert. Tor hadde med seg noen humlebol slik at barna fikk se hvordan humler bor, for de bor gjerne i små musebol under bakken. Barna fikk også smake på humlemat, som er en slags sukkerlake, og det var det mange som syntes smakte veldig godt!

Kult, et humlebol! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Så gikk vi på humle-jakt! Vi skulle forske å finne ut om vi kunne finne ulike arter med humler i Rennesansehagen på Ringve. Barna skulle skrive opp hvilke arter de fant på hvilke blomster, og så skulle de skrive ned hvor mange humler de fant på ti ulke blomster. Og der fant vi mange forskjellige humearter, noen dronninger, mange arbeiderhumler og noen gutte-humler.

Søtt, klissete, å så godt. Det er humle-mat! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Så fant Tor frem håv og glass, for nå skulle vi jakte og fange humler! Og dette var gøy, alle barna fikk til å fange ulike humler. Og vi fanget en guttehumle som barna kunne få stryke på, fordi guttehumler kan ikke stikke. Dette fordi de har ingen brodd. Og dette var gøy!

Tor har fanget en skikkelig stor humle!(Eller et menneske?!) Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
En liten humle på jakt etter mat(nektar). Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Noen kule humle-fakta:

• Humledronningen kan fryse til is
  • Kroppstemperaturen til humlene er 42 grader
  • Humlene har pels
  • Gutte-humlene har gule barter
  • Humlene brenner ikke, de stikker deg (De har brodd)
  • Gutte-humlene kan ikke stikke, fordi de har ingen brodd
Dette er en guttehumle, han kan ikke stikke deg! Men selv om at han ikke stikker så må vi være forsiktige med han. Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter en morsom og innholdsrik dag buzzet vi tilbake til vitenskapsmuseet. I morgen blir det nok en spennende dag, da skal vi ut i fjæra! (Kanskje vi finner en krabbe?)