Arkeologidag!

Arkeologi og Middelalder i Trondheim by!

Grave, grave. grave! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

Men hva er arkeologi?

Arkeologi og arkeologer leter etter spor fra fortidens mennesker, fra alle tidsaldere. Steinalder, bronsealder, jernalder, vikingtid og middelalder. Noen arkeologer spesialiserer seg også innenfor noen av disse periodene, mens andre arkeologer blir spesialister på ting, noen på stein, noen på jern og noen på bein.

I startet vi dagen med en samling for å snakke litt om arkeologi og hvordan arkeologer kan hvite hvor gammelt noe er. Å være arkeolog er litt som å pusle et puslespill, man har mange biter med ting, men man mangler også mange av disse bitene. Derfor er det viktig for arkeologer å ha en god fantasi, for å fylle inn der det mangler puslespillbrikker. Når man har samlet inn mange biter kan man sette dem sammen å prøve å finne ut hva menneskene før i tiden har laget, eller hvordan de bodde.

Besøk hadde vi også sammen med oss, denne lille måse-kyllingen. Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet
Solding er viktig, da finner vi de små tingene!. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter vi hadde snakket delte vi barna i to grupper, den ene gruppen skulle ut på byvandring i Trondheim sammen med Solbjørg og Michael, mens den andre gruppen ble med Lise Mariann og Ann-Ingeborg for å grave som arkeologer graver, og i ekte middelalderjord! Så byttet vi etter lunsj slik at alle fikk prøve.

"Finner vi gull her?" Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet
«Finner vi gull her?» Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

Lise Mariann forklarte barna hvordan en arkeolog graver, for det er nemlig ikke bare å grave seg et stort hull i bakken! Man må være litt forsiktig fordi man kan ødelegge ting hvis man bare graver. Vi gravde og soldet jorden og fant veldig mye spennende. Barna fant blant annet en bit av et fiskesøkke, biter fra en krittpipe, et bryne, flere biter med gevir som noen mennesker har begynt å lage ting av, keramikk fra rundt 1850 og porselen fra 1700-tallet. Så det var mye spennende og kult! Det ble også funnet mye dyrebein fra ulike dyr!

Etter vi gravde opp gjenstandene våre så måtte de vaske dem. Og for å vaske arkeologiske ting så bruker vi så klart… en tannbørste! Den er liten og lett å vaske små ting med. Og dette syntes barna var skikkelig gøy!

Så mange kule ting! Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet
Hvem ligger her mon tro? Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Sammen med Solbjørg og Michael på byvandring fikk barna besøke flere steder i midtbyen som man kan finne spor etter middelalderbyen. Solbjørg fortalte også elven og havet stod mye høyere i middelalderen enn den gjør i dag, slik at byen var veldig annerledes. De besøkte også en middelalderkirke, den kan man besøke i kjelleren på sparebank 1 i sønde gate, der var det også et ekte menneskeskjelett, så kult! Dette skjelettet ble gravlagt i middelalderen ved siden av denne kirken. Etter byvandringen besøkte barna sammen med Solbjørg middelalderutstillingen til Vitenskapsmuseet, her kan man se hvordan arkeologer og historikere tror Trondheim var i middelalderen, eller Nidaros som byen het før.

En del av en krittpipe, kult! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

Det har vært en innholdsrik og spennende dag for barna! I morgen skal vi ut på tur, vi skal ut å buzzze, så får vi se hva vi finner *bzz bzz*

Graver man, blir man skitne på hendene! Foto: Ann-Ingeborg Floa Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

Pssst: Har du lyst til å se hva som ble funnet i midtbyen i fjord? Sjekk ut lenken under og se et 800 år gammelt skjelett fra midtbyen!