Vi bzzzzzzer avsted!

«Bzzzzzz bzzz»

Insekter og blomster i alle forskjellige størrelser og farger er rundt oss overalt ute i naturen. I dag er det spesielt humla og blomstens pollinering vi lærte om = Velkommen til humleskolen!

Her snakker Carina om blomsten og pollinering.
Her snakker Carina om blomsten og pollinering. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet
Jasminblomst før dissikering.
Jasminblomst før dissikering. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Her skal blomster dissekeres
Her skal blomster dissekeres. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
En dissekert blomst der man tydelig ser pollenbærerne.
En dissekert blomst der man tydelig ser pollenbærerne. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

I dag tok vi med alle barna opp til Ringve Botaniske Hage. Her skulle vi lære om blomster og insekter, da spesielt var det humlen som skulle stå i fokus og hvorfor insekter og humla er så viktig for naturen og for oss mennesker. Vi møtte Carina E. Aronsen som kan veldig mye om blomster og om pollinering, siden det var litt ustabilt vær i dag, sol i det ene øyeblikket å øse-pøse regn i det neste fikk vi lov til å komme inn i et av drivhusene. I drivhuset fortalte og viste Carina barna hvordan de forskjellige delene av blomsten ser ut, hva de ulike delene i blomsten heter og hvordan blomster kan produsere pollen. Hvordan denne pollenen kan bevege seg fra blomsten for å pollinere en annen blomst slik at frø kan oppstå. Når man får frø kan man ende opp med forskjellige bær og frukter, som for eksempel epler og blåbær.

Carina viser disseksjon av blomsten.
Carina viser disseksjon av blomsten. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet
Noen blomster er kun for humler, som denne blomsten.
Noen blomster er kun for humler, som denne blomsten. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Mens Carina fortalte om blomster fikk vi besøk av en liten fugl inne i drivhuset, det var en liten linerle. Carina kunne fortelle barna at denne linerlen trivdes så godt inne i drivhuset at den bodde der.

På grunn av det øs-pøsende regnet ble det en del sitte i ro på stol å lytte på hva som ble sagt i dag. Men under lunsjen lyste det opp slik at vi kunne ta med oss de som hadde lyst ut en tur for å se på andedammen. På Ringve har de en dam som er full av blant annet.. ender, spesielt stokkand er vanlig men man kan også komme over en kvinand eller to. Noen av barna var og så heldig at de fikk se andunger som svømte etter sin andemor.

Carina viser frem en humle som rekker tunge.
Carina viser frem en humle som rekker tunge. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj kom Humlebuzzen på besøk med humleekspert Tor Bollingmo!  Nå var det humlen vi skulle lære mer om. Å Tor kunne mye om humlen, han hadde til og med humler i kasser med seg slik at barna kunne få se hvordan humlebol ser ut. Siden været var så skiftende og siden humlen (og andre insekter) ikke flyr i regn var det stor stas å kunne se på humlene som levde inne i humlekassene. Tor tok ut noen hann-humler som flere av barna fikk holde å kjenne på hvor myk humlepelsen er. Det var morsomt og spennende, alle barna fikk også smake på sukkerlaken humlene får som mat, det var gode saker det!

Et humlebol inni en humlekasse.
Et humlebol inni en humlekasse. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

Det vi lærte om humla og blomsten var at blomsten og insektene, deriblant humlen ikke kan leve uten hverandre. Blomsten trenger insekter for å kunne forplante seg å lage frø(pollinering). Dette er viktig fordi vi mennesker spiser så mye som er laget av planter og frø, vi puster inn luften planten lager. Slik at husk at humla og andre insekter er viktige for alle blomster og planter!

Humler er spennende!
Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet
Tor snakker om Humla.
Tor snakker om Humla. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug

Humlefakta:

• Humler brenner ikke, de har en brodd som de stikker med.
  • Og det er kun hunn-humlene som kan stikke deg, for hann-humlene har ikke brodd.
  • Humla kan ha en kroppsvarme på opp til 42 grader, og er kledd i pels.
  • Alle humlene unntatt de unge dronning-humlene dør på høsten, dronninghumla graver seg ned før vinteren.
  • Humlene produserer honning akkurat som biene.
  • Humlene ruger på eggene sine akkurat som fuglene.

Viste du forresten at:

• Det er kun en mygg art som kan pollinere kakao-planten som lager kakaobønner? Det er en liten knott som på norsk heter sviknott og er i slekt med den blodsugende knotten vi har her i Norge. Så husk å takk knotten, for uten knott = ingen sjokolade!

Etter en spennende å bzzzzende dag oppe på Ringve Botaniske hage satte vi oss på bussen ned til byen, mon tro hva morgendagen vil bringe?

Her holdes en hann-bie.
Her holdes en hann-bie. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug NTNU Vitenskapsmuseet

«Bzzzz»

Hvis det er noen foreldre som sammen med barna som ønsker å lære mer om humlen og alle de humle-artene vi kan finne oppe på Botaniske hage, så kan man dra på humlevanring på Ringve Botaniske hage onsdag 21.juni. Oppmøte på tunet på Ringve kl. 18.