Grave, grave, grave!

Arkeologidag!

I dag har vi gravd oss ned i Trondheims by grunn, barna har fått prød seg som arkeologer sammen med Lise Mariann og Ann-Ingeborg i dag. Og i dag fikk vi virkelig erfare at arkeologer ikke bare har fine dager og solskinn på jobb, og hvor gjørmete jord kan bli.

Her letes det etter funn.
Her letes det etter funn. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Her siler barna jorden.
Her solder(«siler») barna jorden. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Jorda barna har fått gravd i er ekte jord fra Trondheims bygrunn fra middelalderen. Denne jorden kommer fra den gamle bibliotekstomten som ble utgravd for mer en 35 år siden. Da arkeologene ikke rakk å grave ut all jorden i tide var det noen kloke hoder som gjemte unna resten av jorden for bruk til blant annet skole eller til sommerlarm.

Det var mange som syns det var gøy med å kunne finne ting og gjenstander ingen har sett siden middelalderen, ikke en gang arkeologer. Og da er jo spørsmålet, hva kommer vi til å finne i denne jorda?

Ideene var mange og alle barna fant litt forskjellige ting, det ble funnet beinrester fra forskjellige dyr, glass, keramikk, kull, trebiter, skjell og mange steiner! Med en god del regn ble det hele en gjørmete opplevelse men vi var heldige å fikk et lite solglimt mellom regnskyene. Noen av barna fant også ut at de ikke skulle bli arkeologer når de blir voksne, det er jo greit å finne ut av det.

Etter vi hadde gravd en stund samlet vi opp de tingene vi hadde funnet i hver vår pose og gikk tilbake til museet, der vasket vi og skrev ned hva vi hadde funnet, størrelsen og gjettet hva gjenstandene kunne ha blitt brukt til eller hvilket dyr beinbitene vi fant kunne tilhøre. Da alle barna var dratt hjem fikk vi hjelp av en bein-ekspert til å finne ut hvilke dyrebein vi var kommet over. Det skal bli morsomt for barna

Her vaskes de gjenstandene som ble funnet.
Her vaskes de gjenstandene som ble funnet. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Her forklarer Lise Mariann hvordan det vi har funnet skal vaskes.
Her forklarer Lise Mariann hvordan det vi har funnet skal vaskes. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Her observeres et skjelett som ligger der arkeologene fant det.
Her observeres et skjelett som ligger der arkeologene fant det. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet
Skjelett av menneske er spennende!
Skjelett av menneske er spennende! Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmu

Men vi har ikke bare vært arkeologer i dag, halvparten av barna var på byvandring sammen med Solbjørg og Grethe. Noen av barna var så heldig at de fikk komme inn til arkeologene som jobber ved biblioteket og graver muligens frem klementskirken. Der fikk de se ekte arkeologer som jobbet med å finne spor fra fortiden. De fikk lære om historie og kultur fra hvordan Trondheim by var i middelalderen.

Slik at dagen i dag har vært en ganske våt dag, men spennende og lærerik og alle har holdt humøret selv om at regnet har plasket ned!

Så får vi se hva morgendagen vil bringe, *bzzzzzz, bzzzz*

Og til slutt, det obligatoriske «vise skitne hendene bilde»

Slik blir hendene se ut etter en time graving i våt jord.
Slik blir hendene se ut etter en time graving i våt jord. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet