Menneskekroppens Verden

Innsiden!

Hva er det egentlig som er inni en menneskekropp? Man kjenner jo til spytt, ørevoks, slim, snørr, blod og mange andre ting som kommer ut av kroppen, men hvordan ser vi mennesker ut på innsiden? I dag besøkte vi utstillingen: Body Worlds Vital!

Muskler er spennende!
Muskler er spennende! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi begynte dagen med en samling der vi pratet om menneskekroppen, hvordan den fungerer, hva som kan påvirke kroppens funksjoner på utsiden og innsiden. Og hvilke tiltak vi mennesker kan gjøre for at kroppen vi er født med skal fungere på best mulig måte. Da blant annet hva som skjer med kroppen når vi røyker, drikker alkohol eller bruker andre rusmidler, samt hva som skjer når en spiser for mye sukker. Siden Body Worlds inneholder ekte menneskekropper og deler av menneskekroppen måtte vi også snakke om donering og at de menneskene/menneskedelene vi kom til å se var donert frivillig til utstillingsformål.  Vi snakket også om hva forskere og leger hadde gjort med menneskene for at de ikke skulle råtne eller lukte ekkelt. Det forskerne hadde gjort var å erstatte alle kroppveskene menneskekroppen består av med plast og lim, dette heter plastinering.

Mye spennende å se på.
Mye spennende å se på. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Oppe i utstillingen fikk barna se på alt menneskekroppen har inni seg, og vi snakket litt mer om funksjoner. Denne utstillingen er litt sterk slik at det var ingen som måtte se den dersom de ikke hadde lyst til det. Men alle var med litt, selv om det var noen som ikke ville se alt, og det er helt greit. Men det var ikke alt som var ekkelt i utstillingen, blodtrykkmåleren var veldig populær og alle hadde lyst til å prøve den. Etter en rundtur i utstillingen var det utetid i museumsparken, der barna kunne herje å løpe fra seg før lunsj.

Røykelungene betraktes, æsj!
Røykelungene betraktes, æsj! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj var det bein-tid! Barna fikk sette sammen sin egen bein-sprellemann, og det var stor stas!

De minste beinene i kroppen
De minste beinene i kroppen. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Amputert Sprellemann.
Amputert Sprellemann. Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Sagt under laging av bein-sprellemann "Hvilken vei skal beina være?"
Sagt under laging av bein-sprellemann «Hvilken vei skal beina være?» Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter laging av sprellemann var det bruk av kroppen vi skulle fokusere på. Og da var det på tide å sette nesa ut, for på utsiden av Vitenskapsmuseet står en forskerbrakke der man kan lære mer om bevegelser og hvordan kroppen fungerer under forskjellige aktiviteter = «Kroppen i bevegelse». Her delte vi oss i to grupper, der den ene er inne i brakken mens de andre skulle være ute.

Morsom og rar huske.
Morsom og rar huske. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
"Hopp, hopp"
«Hopp, hopp». Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Hoppetau er utmerket aktivitet for hele kroppen
Hoppetau er utmerket aktivitet for hele kroppen! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Inne i brakken var det flere ting barna skulle få prøve, blant annet hvor mye energi de måtte bruke på en sykkel for å drive for eksempel en playstation 4 eller et strykejern. Barna fikk også muligheten til å teste ut hvor høyt de kunne hoppe, dette gjorde de med å hoppe på en plate på gulvet. Denne platen regnet så ut hvor høyt barna hoppet, det var flere som kunne hoppe høyt og den som hoppet høyest hoppet: 36 cm høyt. Sammenligner vi det med profesjonelle skihoppere er dette ikke så høyt, for de kan hoppe opp til 70 cm høyt.

VR-Briller er kult!
VR-Briller er kult! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Inne i brakken kunne de også teste ut VR-briller. Disse brillene inneholdt forskjellige typer sport som: skihopping, utfor(slalåm) og håndballtrening. Her var det mange som hadde det gøy! Den gruppen som var ute holdt på med forskjellige aktiviteter som holdt kroppen i aktivitet, de fikk blant annet prøve et par øye-sykdoms-briller. Dette er briller man tar på seg, så blir synet slik det ville vært hos en som er syk av for eksempel grå stær.

Quiz.
Quiz. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Godag min gode herremann!
Godag min gode herremann! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter mye aktivitet og morsomheter med VR-briller avsluttet dagen med en liten quiz, med jordbær og moreller som premie, og siden alle var så flinke å svare ble det jordbær og moreller til alle! Så nå er det bare å glede seg til i morgen, ukens siste dag som er fylt med overraskelser!

VR-Briller er ikke alltid like lett å ha på når en har høydeskrekk!
VR-Briller er ikke alltid like lett å ha på når en har høydeskrekk!! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

kropp-i-bevegelse

Hvis det er noen foreldre som ønsker å prøve ut dette sammen med sine barn er brakkene utfor Vitenskapsmuseet hele sommeren, åpningstidene her er ikke hele uken og man kan finne informasjon og åpningstidene på

: http://www.ntnu.no/museum/din-kropp-i-bevegelse