Om å kose med insektenes kosebamse

I dag var det endelig på tide med Sommerlarms tur til Ringve Botaniske hage. Der skulle vi både stifte nærmere bekjentskap med hagen, men også delta på humleskolen med humleekspert Tor Bollingmo. Vi var spente alle som en, for noen av oss hadde hørt rykter om at vi måtte kose med en humle og vi var en smule nervøse.

I Ringve botaniske hage finnes det ikke bare blomster, men også trær, vann, fugler og mange spennende ting. Vi gikk derfor en tur rundt vannet og oppgaven var å finne 5 blader, kongler og fugler og artsbestemme dem. Det er ikke alltid like enkelt å vite hvilket tre det er en har funnet et blad til, men ved hjelp av naturhåndbøker kan en finne ut av det meste.

Spennende å gå på jakt etter vekster og dyr i Ringve botaniske hage. Foto: Lise mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet & Tor Bollingsmo, Humleskolen
Spennende å gå på jakt etter vekster og dyr i Ringve botaniske hage. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet & Tor Bollingmo, Humleskolen

Humleskolen med Tor Bollingmo var veldig spennende og i løpet av en time lærte vi blant annet at:

• Bare humledamene er arbeidere og henter nektar og pollen hjem til bolet.
  • Humlene kan fly hele 1 km bort fra bolet på jakt etter god mat.
  • Humlene er ikke aggressive og ikke hevnlystne. De tenker mest bare på mat.
  • Humlene flyr ikke til alle blomster, men velger ut dem som har mest nektar.
  • Humledamene har brodd og kan stikke deg. De brenner altså ikke.
  • Ved hjelp av et enzym humlene har i magen kan nektaren de spiser bli omdannet til honning som de gulper opp igjen.
  • Humlene puster med rumpa.
  • Humlene har pels som de bruker til å samle pollen med og som passer godt til det kalde klimaet her i nord.
  • Det finnes en luring av en humleart som invaderer andre humlers bol og legger egg der. Denne humlearten heter gjøkhumle og har panserkropp.

Vi brukte en stund på å lære å fange humler og etter å ha studert dem og funnet både steinhumle, trehumle, jordhumle og tregjøkhumle slapp vi dem fri igjen.

På humleskolen med Tor Bollingmo. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet & Tor Bollingmo, Humleskolen

Og jammen var ryktene sanne. Siste punkt i humleskolen var å kose med humla også. Det var med skrekkblandet fryd at vi la lillefingeren ned på den lille, myke humlekroppen og kjente både den fløyelsmyke pelsen og den kreftige motoren de har i magen. De dirret så mye at det kilte gjennom marg og bein. Men alle småforskerne våre hadde bein i nesa og strøk humla (med diverse lydeffekter).

Litt slitne etter en fin tur i hagen reiste vi tilbake til Vitenskapsmuseet igjen. Dette var jammen en fin dag.