Arkeologi og middelalderbyen vår.

I dag var det arkeologidag!

Men hva er arkeologi?

Det graves! Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Arkeologi er læren om menneskers historie. Ofte har man kanskje hørt om periodene: steinalder, bronsealder, jernalder, middelalder, historisk tid og nåtid (som er i dag). Arkeologer spesialiserer seg ofte innenfor et felt eller innenfor en periode, dette fordi menneskers historie er så veldig lang, over 11 000 år i Norge!

Grave, grave, grave, finner vi noe mon tro? Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

På morgensamlingen startet vi med å snakke om arkeologi og hva arkeologene gjør for å finne ting som ligger i bakken. Etter samlingen delte vi gruppen i to, den ene gruppen skulle få bli med Solbjørg og Michael rundt om i Trondheim for å se etter spor fra middelalderbyen. Mens den andre gruppen ble med Lise Mariann og Ann-Ingeborg for å få prøve seg som ekte arkeologer.

Der sandkassen står hadde vi besøk av to små nøster, med en mamma som passet godt på! Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Vitenskapsmuseet har nemlig en sandkasse som er fylt med jord fra midtbyen i Trondheim. Denne jorden var rester fra en utgravning arkeologene ikke rakk å bli ferdig med, så nå får barn som deltar på sommerlarm lov til å finne alle de tingene som ligger begravd i denne sandkassen! Og så spennende, tenk mange av disse tingene har ingen sett siden middelalderen!

Her må det konsentreres, tunga ut av munnen så går det bra! Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Barna fikk lære at en arkeolog graver kun litt og litt for å finne tingene, de kan ikke bare grave seg et stort hull, og ihvertfall ikke grave seg til Kina! Dette syntes alle var spennende, og gjett om at vi fant en del kule ting fra middelalderen (tingene er kanskje 700 – 800 år gamle). Det er kult det!

De kuleste funnene blir vasket, med tannbørste(uten tannkrem da)! Foto: Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter at vi hadde gravd så tok vi med de kule og spennende funnene ned til funnmottaket til museet, det er her alle funn kommer inn for å vaskes og rengjøres. Det var her barna fikk lov til å vaske det de hadde funnet, og da vasket vi så klart med… tannkost! Da blir funnene rene og det blir lettere å se hva vi har funnet.

Middelalderutstillingen, slik så kanskje Trondheim ut? Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

På byvandringen fortalte Solbjørg barna hvordan middelalderbyen Trondheim kunne ha sett ut, eller Nidaros som den het før i tiden. Solbjørg snakket om at landet har hevet seg og at elven lå litt forskjellig før enn den gjør nå. Et kult spor i midtbyen ligger i sparebanken i søndre gate. I kjelleren på dette bygget kan man finne en middelalder kirkeruin og et ekte menneskeskjelett som ligger der. For akkurat der hadde det stått et kirke i middelalderen. Det å se et ekte middelalderskjelett, det var kult syntes barna! Etter byvandringen tok Solbjørg med seg barna til middelalderutstillingen, denne utstillingen viser hvordan byen kan ha sett ut i middelalderen, med små hus som sto tett i tett og utedo var noe man hadde rett ved huset.

Etter lunsj så byttet gruppene, slik at alle fikk prøve seg som arkeologer og alle fikk seg en runde i byen.

Ute på byvandring, her forteller Solbjørg om Skipakrok. Foto: Michael Serenander Fosbæk, NTNU Vitenskapsmuseet

Slike dager som dette går veldig fort, spesielt når det er mye som skjer! I morgen skal vi ut på tur, vi skal buzze ut for å lete etter blomster og insekter, kanskje finner vi en humle?

Skitne på hendene blir man av å være arkeolog! Foto: Foto: Ann-Ingeborg Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet