Historie og arkeologi = forskning og graving!

Hva gjør en arkeolog egentlig?

Besøk ved gravingen fikk vi og, *quack quack*.
Besøk ved gravingen fikk vi og, *quack quack*. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Og til det hadde barna mange svar blant annet Indiana Jones(fra filmene med samme navn) ble nevnt, i dag var det klart for en arkeologidag! En arkeolog er en som leter etter spor og forsker på menneskers historie, og historien har man delt opp i flere perioder. Vi har vikingtid, romertid, middelalder, steinalder, bronsealder og mange andre perioder. Siden menneskenes historie er over så mange tusen år velger noen arkeologer å spesialisere seg innen for en periode eller et felt, men ofte kan en arkeolog litt om alt.

Hvordan skal vi grave?, jo slik!
Hvordan skal vi grave?, jo slik! Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
Helt greit å være ute å grave i slikt vær!
Helt greit å være ute å grave i slikt vær! Foto: Grethe Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet
Lettere å finne ting når man kan bruke en sold(sil).
Lettere å finne ting når man kan bruke en sold(sil). Foto: Grethe Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet

Dette snakket vi om på morgensamlingen, barna fikk også vite her at i dag skulle de få prøve å grave i bakken slik en arkeolog graver og i ekte arkeologijord. «Men dere voksne har sikkert bare puttet noe ned i jorda«, kom det fra et av barna. Det kunne vi da fortelle at vi ikke hadde gjort, barna skulle få prøve seg på middelalder-jord som har ligget i midtbyen, denne jorden ble flyttet og oppbevart på et hemmelig sted. Helt til sommerskolen spurte om vi ikke kunne få litt jord som barna kunne få grave i. Slik at alle gjenstandene barna fant iløpet av dagen er det ingen som har sett siden middelalderen! Spennende!

Når man har funnet gjenstander må de vaskes. Foto Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
når man finner noe, må informasjon skrives og lagres.
Når man finner noe, må informasjon skrives og lagres. Foto: Lise Mariann Alsli og Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

Og alle barna fant forskjellige gjenstander, og de fant mange bein i forskjellige former og størrelser, det var virkelig mye bein i den jorda. Etter en runde med graving tok alle barna med seg det de hadde funnet ned i vaskeriet på museet. Det er her arkeologer vasker det de har funnet ute i felt. Her fikk barna vaske det de hadde funnet med tannbørste og under vann slik at man kunne se litt bedre hvordan enkelte av beinbitene så ut. Så måtte vi gjøre litt papirarbeid, for når man finner gjenstander må man katalogisere dem. Det betyr å skrive ned hva det er, størrelsen og hva det kan ha vært. For ofte finner man bare små biter av hele gjenstander, man finner ikke en hel ku for eksempel. De aller fleste barna fant biter av bein, og ingen av vi voksne som er med på sommerlarm er bein-eksperter, slik at vi skal prøve å se om vi kan få besøk av en bein ekspert og finne ut hvilke dyr barna har funnet.

Når de voksne sier "skammekroken" istedenfor "samlingskroken".
Når de voksne sier «skammekroken» istedenfor «samlingskroken». Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi delte barna i to store grupper der den ene skulle grave før lunsj og den andre etter. De som ikke var å gravde etter kule gjenstander ble med Solbjørg på byvandring. Da skulle vi prøve å finne spor etter middelalder byen Trondheim, eller Nidaros som den het i gamledager. Vi snakket litt om landheving og hvor høyt havnivået har vært under siste istid og hvor høyt elven sto mot slutten av vikingtiden, for rundt 1000 år siden. Vi gikk også ned i sparabanken, der er en utstilling av en kirke og et ekte menneskeskjelett, det syns barna var skikkelig kult! Noen av barna fikk også være med en kjapp tur inn i middelalderutstillingen som er ved vitenskapsmuseet, der fikk de se en oppbygging av hvordan hus og handels gater har kunne sett ut i Trondheim i middelalderen.

Ut på tur!
Ut på tur! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet
En ekte kiste med ekte skjelett, spennende!
En ekte kiste med ekte skjelett, spennende! Foto: Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet

En innholdsrik dag med mange forskjellige inntrykk fra byens historie og hvordan arkeologer skriver historie ved å lete i bakken etter spor fra fortiden. I morgen er det en ny dag, den kommer til å handle om noe helt annet enn historie og Trondheim, vi skal ut å bzzzzzzzz’e!

Skal man finne noe i jorda må man bli skitten på hendene!
Skal man finne noe i jorda må man bli skitten på hendene! Foto: Lise Mariann Alsli og Ann-Ingeborg F. Grindhaug, NTNU Vitenskapsmuseet