Neste generasjon forskere!

Nye forskere? men viktigst nye venner!

Da var vi her, siste dagen for våre unge forskerspirer for denne gang, siden det er siste dag skal vi ha en rolig og morsom dag. Dagen startet med en liten morgensamling der vi oppsummerte litt om kroppen vår, for så snakke om hva vi skulle gjøre iløpet av dagen. Det ble lite snakking og mye aktiviteter. Den første aktiviteten gikk ut på å lage en pinne-humle eller en pinne-bie. Og det syns barna var gøy, de kunne lage humlen sin akkurat slik som de ville. Det ble et resultat med 20 forskjellige bier noen med føtter, brodd, dobbelt sett med vinger, noen hadde fått bart og en som bare hadde fått et øye.

Pinnehumle-produksjon!
Pinnehumle-produksjon! Foto Grehte Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet
Mange humler er gule og svarte.
Mange humler er gule og svarte. Foto Grehte Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter barna hadde laget pinnehumlene sine fikk de som neste oppgave å lage insekts-hotell. Man trenger ikke kjøpe store dyre hus i butikken, insekter trenger ikke stor plass med tak. De foretrekker gjerne hule pinner, bark og tre, altså alt som er fra naturen og naturlig. Insekter velger gjerne trange, fuktige steder for å oppholde seg og når de velger et sted hvor de kan legge eggene sine.

Innsektshotell under produskjon.
Innsektshotell under produskjon. Foto Grehte Sundet Haugen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter en runde med aktivitet ute i museumsparken og lunsj var det på tide å sette opp en utstilling. Barna selv skulle få lov til å lage en utstilling med alt de hadde laget og alt de hadde funnet(på arkeologidagen). Vi tok med oss insekts-hotellene, skjelettsprellemennene, runepinnene, pinne-humlene og forskjellige forsker resultater som barna har fått iløpet av uken. Etter barna hadde laget utstillingen og var fornøyde satte vi oss ned i den samiske utstillingen for å snakke litt om samer, deres kultur og hvordan blant annet arkeologer kan bevise at samer har levd og bodd i Norge i over 1000 år. Barna lærte også litt om runebommen, og hvorfor samene ikke fikk lov til å eie runebommer før i tiden.

Forskerspirene lærer også litt om samene denne uken.
Forskerspirene lærer også litt om samene denne uken. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Og klokken går raskt, det var en ting til barna skulle få lage før foreldrene skulle komme å se på utstillingen de hadde laget. De skulle nemlig få lov til å lage sin egen runebomme! De fikk bilder av hvordan runebommer kunne se ut som inspirasjon og så var det bare å sette i gang med dagens og ukens siste prosjekt før utstillingen skulle åpne.

Denne uken fikk man nye venner, skjelett-sprellemannen også!
Denne uken fikk man nye venner, skjelett-sprellemannen også! Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Barna fikk æren av å være verter og vise sine foreldre, venner, familie rundt om i sin egen utstilling. Alle våre 20 barn er nok en del kunnskap rikere og de har lært mye den siste uken. Vi avsluttet dagen sammen med familien og de nye vennene med et smell og en overraskelse!

Til de barna som har vært sammen med oss denne uken:  God sommer!

Da var uke 1 av sommerlarm over, og vi gleder oss til neste uke og til de nye barna som kommer.