Da er vi i gang!

Da var vi i gang!

I går(mandag) kom mange ivrige barn til Vitenskapsmuset for å lære om forskning, natur og historie. Vi hadde en felles samling der vi gjennomgikk en bli kjent runde samt reglene for museet. Alle barna fikk også utdelt vår spesielle elg-tshorte.

Dagen i dag besto av at barna skulle få prøve seg som forskere. Vi startet i auditoriet der vår forsker Guus Wellesen snakket om skjelett/taksidermi og plastinering av dyr.

Guus Wellesen
Guus Wellesen Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter foredraget ble gruppen med barn delt i to mindre grupper. Den ene gruppen gikk til våtmagasinet sammen med Grethe, der de fikk se på gjenstander og dyr som må ha et fuktig miljø for å ikke råtne og forsvinne. Blant annet dyr fra havet må ligge på sprit for å kunne bevares. Den andre gruppen ble med Lise-Mariann opp til den forhistoriske utstillingen der elevene fikk se og ta på gjenstander fra steinalder til og med middelalderen.

Her er barna inne i våtmagasinet sammen med Grethe
Her er barna inne i våtmagasinet sammen med Grethe, Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj var det forskertid, alle barna skulle få være forskere. Vi hadde laget flere stasjoner som barna skulle løse oppgaver på. Det var å bestemme arter med mikroskop, da både dyrearter og forskjellige pollen-arter. De skulle telle og regne seg frem til hvor gammel forskjellige biter fra et tre kunne være, dette heter dendrokronologi. Også skulle de være arkeologer. Som plasserte forskjellige gjenstander til de forskjellige tidsperiodene fra steinalder til og med moderne tid.

Dyr som er blitt plastinert og taksidermert
Dyr som er blitt plastinert og taksidermert. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Her risses det runepinner
Her risses det runepinner. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi avsluttet dagen med å lage runepinner. Der risset barna inn runer fra runealfabetet inn i trepinner. Runer er skriften vikingene brukte, de består av mange rette streker.

En god start på uken dette her. Og i morgen(tirsdag) skal ungene få prøve seg på noe annet.