Den botaniske hagen og humlenes hemmelige liv!

Dagens tema var planter og insekter, og dagen startet hos Vitenskapsmuseet med en kort introduksjon om bier og deres liv. Viste du at Vitenskapsmuseet har ekte, levende bier i en av sine utstillinger?

Innføring i bienes liv, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Videre gikk turen til Ringve botaniske hage for å se og lære mer om naturen. Vi ble møtt av Carina Egeland Aronsen tok oss med på vandring rundt i den botaniske hagen hvor vi blant annet fikk se på flotte trefigurer som var laget med motorsag.

Motorsagkunst, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter vandringen fikk vi lære om noen av naturens beboere, nemlig blomster og humler. Viste du at blomster er sammensatte, og at de består av både han- og hun-deler? Blomster består av mange ulike elementer, blant annet fruktknute og kronblader, og blomster har både han- og hun-deler slik at de kan lage pollen og dermed formere seg. Vi lærte også at kronbladene fungerer som reklameplakater for insekter, blant annet humler. Kronbladenes sterke farger og flotte lukter tiltrekker seg humlene. Når humlene lander på blomsten spiser de plantes nektar og dermed har blomsten mulighet til å slippe pollen som humlen tar med seg videre. Slik kan blomstene spre seg.

Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Vandring i den botaniske hagen, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Foto, Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Vi fikk lære navnene på de ulike delene av en blomst, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi fikk også besøk i løpet av dagen. Herr And og Fru Måse stakk innom for en prat.

Herr And, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Utover dagen fikk vi besøk av Humlebuzz. Tor Bollingmo reiser rundt til skoler og arrangementer med Humlebuzz for å lære elever og andre om humler og deres liv. Vi lærte om forskjellen på brodden til humler, bier og veps. Vi lærte at når humler svever rundt mennesker så er det ikke for å skremme oss, men for å lukte på oss. De lukter på oss for å kjenne om vi puster ut karbondioksid, fordi det er slik humler oppdager rovdyr. Når de kjenner lukten av karbondioksid drar de sin vei.

Besøk av Humlebuzz, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Humlebuzz, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Foto: Vide Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Tor lærte oss også at humle ikke har ører og dermed ikke kan høre, men de oppdager vibrasjoner. Vi fikk vite at humler ser fargen ultrafiolett som mennesker ikke kan se og at han-humlene ikke har brodd og dermed ikke kan stikke.

Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi fikk også se nærmere på humler. Humlene vi så på bodde i kasser, og de ble matet med flytende sukker og pollen.

Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Viste du at humler puster med rompa?, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Siste aktivitet for dagen var å dra på humlejakt. Vi fikk utdelt hov og glass for å fange humlene med, og det ble utnevnt et sekretariat som skulle skrive ned dagens fangst.

Dagens "hovmester", Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapmuseet
Dagens «hovmester», Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapmuseet
Dagens fangst, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Noen fanget også hverandre, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Noen av dagens høydepunkt:

Vi fikk smake på flytende sukker, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Det ble tid til noe lek mellom slagene, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Vi fikk ta på en ekte humle, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Det var noen som ikke var så glad i besøk av Fru Måse, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi kan konkludere med en fin og innholdsrik dag i Ringve botaniske hage, men kanskje litt mye måsebæsj!