Da er Sommerlarm 2019 i gang!

Da var Sommerlarm 2019 i gang!

20 spente barn ventet utenfor Vitenskapsmuseets dører mandag morgen for å delta på Sommerlarm. Sommerlarm er et tilbud for barn som ønsker å lære om forsking, natur og historie i sommerferien. Det første som sto på dagsplanen var å ha en felles samling hvor deltakerne fikk informasjon om reglene på museet og hva som skulle skje i løpet av dagen. Det ble også utdelt en spenstig blå t-shorte med en helleristning trykt på.

Årets forskerspirer, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Samlingen fant sted i «Arken».

Dagens første samling, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Dagens tema var å bli kjent med museet og å få innblikk i hvordan forsking kan ta form. Vi besøkte et av museets magasiner hvor vi blant annet lærte at fisker og andre marine arter legges på glass med sprit for at forskere skal kunne lære mer om arten. Viste du at marine arte som ligger i sprit mister fargen sin og blir hvite?

Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet
Viste du at slangestjerner, også kalt meduashode, ligner litt på nudler. Det syntes flere av barna. Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Neste besøket var hos Taksidermilaboratoriet. Når man jobber med taksidermi arbeider man med utstopping av fugler og dyr. Vi fikk blant annet se en utstoppet flodhestunge som er fra 1897 og som nå var tatt fram for å repareres.

Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter besøkene i magasinet og laboratoriet, fikk barna prøve seg på mysteriet om Theodor Pettersens låste eske i forhistorisk utstilling, en rebus som ungene gikk inn for med liv og lyst.

Jobbes hardt for å løse dagens rebus, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet
Premien var ganske god, Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi fikk også besøke Jenny i Kulturhistorisk magasin hvor vi fikk lov til å datere sverd ved å se hvordan de var utformet. En spennende og veldig lærerik oppgave. Forskerspirene var fulle av begeistring over de kule sverdene.

Videre dro ferden til Klostergata hvor vi fikk innblikk i hvordan arkeologer arbeider. Ann Ingeborg Grindhaug som jobber for NIKU møtte  oss der og viste oss  utgravingsfeltet og funn fra utgravningen. Nede i et dypt hull nesten midt i veien satt arkeologer som viste oss tenner fra et ekte menneskeskjelett. På grunn av retningen personen lå mener arkeologene at det må være en prest de har funnet. Visste du forresten at når du kjører ned denne gata kjører du kanskje over Olav hardrådes grav? Vi måtte også gå med skinnende gule vester siden utgravningen var nesten midt i veien.

Foto, Vilde Skjemstad Værness NTNU Vitenskapsmuseet
Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapmuseet

Dagens siste aktivitet var å begynne arbeidet med å lage et Møllespill, også kalt Mil. Møllespill kommer opprinnelig fra middelalderen. Vi vil fortsette å arbeide videre med spillet gjennom uka.

Arbeid med eget møllespill, Foto: Vilde Skjemstad Værness, NTNU Vitenskapsmuseet

Vi gleder oss til en ny og innholdsrik dag i morgen!