Med nye venner og gode opplevelser i bagasjen

Og så var vi kommet til årets siste sommerlarmdag og slike dager skal man jo bare nyte, så i dag har vi hatt kosedag på NTNU Vitenskapsmuseet.

Vi startet dagen med litt formingsaktiviteter. Det å lage insektshotell som alle de artige insektene vi har snakket om og fanget i løpet av uken var morsomt. Det trenger nemlig ikke være så avansert som insektshotellene vi ofte ser i butikker. Insektene trenger nemlig kun noe som går an å krype inn i, om det så er trebiter som er boret hull i, hule strå eller barkebiter. Insektene kan bruke disse til både overvintring og hjem om sommeren. Det blir spennende å se om det kommer noen leieboere i forskerspirenes insektshotell. Og dersom det ikke skulle komme noen insekter har vi en annen løsning. Man kan nemlig lage sine egne bier. 21 kule pinnebier med personlighet ble også laget.

Ivrige Sommerlarmdeltakere i arbeid. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Etter lunsj var det godt å få løpt av seg litt energi i den flotte museumsparken rett utenfor museet. Det er artig å se nye og gode vennskap vokse frem gjennom en slik uke og mange telefonnumre blir utveksletmot slutten av uken.

Ut og lek i sola. Foto: Solbjørg Pedersen, NTNU Vitenskapsmuseet

Til slutt var det tid for en oppsummering. Forskerspirenes aller siste oppgave var å lage en utstilling med alt det de hadde opplevd i løpet av uken. Her var det innsamlede humler, igler, mygglarver, arkeologiske funn, pinnebier og insektshotell i skjønn forening og så krydret vi det hele med en masse bilder fra uken. Resultatet ble en skikkelig fin utstilling.

En flott utstilling laget av flotte barn. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Og så kom endelig foreldrene for å se. Etter mange dager med samtaler over middagsbordet fikk endelig foreldrene se på nært hold hva vi har gjort i uken som har gått. Det var mange imponerte utrop å spore og minst like mange spente og stolte smil fra barna selv. Etter noe sånt fortjente alle en is og en sjokoladegullmynt.

Og publikum strømmet til. Foto: Lise Mariann Alsli, NTNU Vitenskapsmuseet

Og dermed var årets Sommerlarm over. Vi har hatt to skikkelig fine uker sammen med til sammen 39 herlige barn. Vi gleder oss allerede til neste år, men først skal både vi voksne og forskerspirene nyte en god, lang og forhåpentligvis solfyllt ferie.

God sommer!