Evolusjon!

En skål for torvmoser!

By Magni Olsen Kyrkjeeide

På slutten av 80-tallet reiste sphagnologen Kjell Ivar Flatberg til Isle of Skye i Skottland med en gjeng studenter. På denne turen fant han en ny torvmose for vitenskapen. Når man finner en ny art får man også æren av å bestemme artens vitenskapelig navn. På Isle of Skye ligger whiskydestilleriet Talisker som er kjent for å lage whiskey med smak av torv. Arten ble merkelig nok ikke hetende Sphagnum taliskeri, selv om dette antakeligvis var et sterkt ønske fra studentene som var med på turen. Derimot ble den hetende Sphagnum skyense etter øya den først ble funnet på. Denne arten er ikke et vanlig syn og er så langt bare funnet på en lokalitet i Wales og og en lokalitet sør i Irland, utenom nordvestkysten av Skottland.

Sphangum skyense har en veldig begrenset utbredelse. De svarte prikkene viser lokalitetene arten er kjent fra. Kart: Mosses and liverworts of Britain and Irland - a field guide.

S. skyense er relativt stor og rød-rosa i fargen. Den ser ut som en blanding mellom lyngtorvmose S. quinquefarium  og blanktorvmose S. subnitens. Det kan også være at S. skyense faktisk er en hybrid mellom disse to artene, men foreløpig har ingen testet dette genetisk. Arten vokser i røsslyngdominert kysthei i områder med mye nedbør. Det er ikke helt umulig at den også finnes i Norge, som deler mye av sin moseflora med de britiske øyer. Den rette personen har bare ikke snublet over den ennå. Og når den blir oppdaget i Norge er det vel verdt en whiskyskål!

Sphagnum skyense er en relativt stor art og er antakeligvis en hybrid. Foto: K. I. Flatberg

Les mer om arten, navnsettingen og torvmoseeksperten Kjell Ivar på bloggen Evolusjon.