Sommerlarm
Klar, ferdig START!
Forskning er gøy!
Da var vi i sommerlarm godt i gang med uke nummer to. Denne uken var det 20 spente og nysgjerrige barn som ventet utfor inngangen til Vitenskapsmuseet da vi startet i dag, da kanskje mest spent på hva uken kommer til å bringe.
Vi startet dagen med en samling av alle, både barn og voksne for å bli kjent med hverandre og for å gjennomgå reglene for hvordan vi oppfører oss på et museum. I år er reglene litt strengere enn tidligere, dette på grunn av vandreutstillingen «Body Worlds Vital» som tar opp nesten hele museet. Vi skal nok få til å gjøre mye selv om at den er der, og så får vi også muligheten til å besøke denne senere i uken.
Etter bli kjent runde og regler startet vi med å få besøk av en forsker, Guus Wellesen. Noe av det Guus kan mye om er om skjelett, taksidermi og plastinering. Han gjennomgikk en kort introduksjon til hva en som jobber med dette gjør, og hvordan for eksempel en kattugle blir taksidermert eller hvordan den kan bli plastinert. Alle barna fikk også muligheten til å se noen av de dyrene som har gjennomgått disse prosessene. Etter vi hadde sett litt på dyrene delte vi oss i to grupper, den ene gruppen ble med Lise Mariann opp til den forhistoriske utstillingen. Der alle barna skulle få se og ta på flere forskjellige gjenstander fra steinalder til og med middelalderen. Den andre gruppen gikk til våtmagasinet.
Forskere samler ofte på mye rart, slik at man trenger store lagringsrom til alt det som ikke blir utstilt på museet. Vi ble med Grethe ned i våtmagasinet, og der var det mye spennende! Her var det alle mulige slags havdyr og insekter på store glass med sprit. Grethe viste oss også hvor kjempeblekksprutene ligger, dessverre lå disse i en kasse som man ikke kunne se gjennom, det er da bilder er greit å ha. Bilder av da de skiftet sprit på blekkspruten og la den ute i korridoren i kjelleren. Den største blekkspruten er rundt 12-14 meter lang!
Etter lunsj var det først utetid, der alle barna fikk se hvor museumsparken er, her er det litt forksjellige leke-apparater slik at man kunne løpe å få ut litt energi. For det var fokus man måtte ha da vi kom inn igjen, etter en introduksjon til hva forskjellige forskere gjør skulle barna selv få prøve seg som forskere. Vi i sommerlarm hadde satt opp forskjellige stasjoner der barna skulle få prøve å bestemme arter på dyr etter DNA-koder, eller bestemme hvilken forskjellige typer pollen vi hadde, her fikk barna prøve seg på mikroskop. Etter en runde på de fleste postene samlet barna seg rundt et bord der alle skulle få lage seg sin egen runepinne. Der de skulle skrive noe på en runepinne. Hva de har skrevet kan foreldre og familie få lov til å gjette senere i uken.
I morgen blir det en ny og spennende dag, hva skal vi gjøre da mon tro?
Følg med!