Viten fra naturen

NTNU Vitenskapsmuseet deltar på Verdens Miljødag

By Sam Perrin

Den 7 juni deltok NTNU Vitenskapsmuseet på markeringen av Verdens Miljødag for å vise hundrevis av unge fremtidige forskere hvor viktig biodiversitet er for planeten vår.

Anders hjelper noen av morgendagens forskere (Foto: Vanessa Bieker, NTNU Vitenskapsmuseet, CC BY-SA 4.0.)

Verdens miljødag har blitt holdt hver juni siden 1972, og for å merke dagen i år har Anders L. Kolstad og Malene Nygard vært i Iladalen hvor skorder av grupper og organisasjoner samlet seg for å rette fokus mot naturmangfoldet. De ble mottatt av rundt 1000 norske og internasjonale barnehager og barneskoler fra rundt om i Trondheim.

Temaet for den FN-organiserte Verdens miljødag 2017 var å «Å knytte mennesker tettere til naturen» og å hjelpe unge å se hvor viktig det er å opprettholde bærekraftige økosystemer. Anders og Malene hjalp ungene med å fargelegge fem ulike rødlistearter: hvitryggspetten, uer, keisersmelle, solblom og ulv. Ungene festet så tegningene sine på den hvite bakgrunnen i bildet for å synligjøre hvordan biodiversitet gir farge til landskapet rundt oss.

Vi håper våre ungen venner fra Iladalen koste seg på denne solfyllte dagen, og kanskje har de fått en økt forståelse for hvor viktig det er å holde planeten vår sunn og ren.

(Oversatt av Anders L. Kolstad)