Værfast på Skårøya

By Torkild Bakken
Innsamling av materiale i fjæra. Foto: Torkild Bakken

Feltkurs i marin biodiversitet ved NTNU falt sammen med høstens første storm, og vi ble værfast på Skårøya. Ikke så galt at det er godt for noe, det ga oss rikelig tid til å studere nakensnegler fra fjæra og lokale flytebrygger. Studentene mestrer nå de fleste artene vi vanligvis finner i fjæra, og de har i tillegg gjort flotte observasjoner. Forplantning og egglegging “live” er grundig dokumentert.

Hitra er vårt vanlige mål når vi arrangerer feltkurs i “BI2036 Marin biodiversitet” ved NTNU. Da liten storm tvang F/F “Gunnerus” til kai ved Kvenvær måtte vi endre opplegget vårt. Fjæra er et godt mål for undervisning, og alle 20 studentene gikk løs på fjæresonering ved Hitra leirskole på Skårøya.

Detalj av rhinofor på Adalaria loveni. Foto: Christoffer H. Hilde

Store og små Aeolidia papillosa var hyppig å se på flytebryggene ved leirskolen. Dette er en art vi vanligvis finner på slike steder der den spiser på sjøroser. Pongtongene vi har samlet inn materiale fra har vært rike på arter fra de fleste dyregrupper. Nakensnegler var rikt representert og stor entusiasme blant studentene har gjort at vi har funnet mye. Onchidoris muricata har det vært mye av, og Adalaria loveni er funnet i noen få eksemplarer. Disse er grundig studert, først og fremst fordi vi er på jakt etter Adalaria proxima. Derfor er telling av lameller på rhinoforene viet oppmerksomhet, en god karakter som skiller artene. Andre flotte arter som dukket opp var Facelina coronata, Cuthona gymnota, Flabellina verrucosa og Flabellina lineata.

Mest spennende var to individer Polycera quadrilineta som ble veldig glad i hverandre i en petriskål. I fullt påsyn startet de med kurtise. Rekkefølgen i hva som skjedde ble ikke notert, i alle fall startet den ene med å legge egg. Dette var spennende. Ikke akkurat oppsiktsvekkende, men artig å kunne følge prosessen der sneglen legger egg til en eggstreng.

En Polycera quadrilineata legger egg i en petriskål på lab. Foto gjennom stereolupe: Torkild Bakken

Men hva skjedde med det andre individet? Var det ren opphisselse som gjorde at rhinoforene plutselig ble svarte? Var de svarte i utgangspunktet? Inntil vi finner noe mer informasjon om dette drister vi oss med en påstand om at dette er sneglenes svar på rødming.

Polycera quadrilineata med mørk pigmentering er noe vi observerer av og til i Midt-Norge, det er mer vanlig lengre sør. Da er det store deler av individet som har mørk pigmentering. Det spesielle i dette tilfellet var at bare rhinoforene var mørkt pigmentert, og at det så ut som det skjedde mens vi så på.

Eggleggingen ble filmet gjennom okularet på en stereolupe.

Lenke til biologistudier ved NTNU