Viten fra naturen

NTNU Vitenskapsmuseet deltok på Climate Impacts Research Centre Symposium 2017

By Sam Perrin

Denne uka har jeg vært heldig nok å tilbringe to dager i Abisko langt nord i Sverige for å delta på Climate Impacts Research Centre (CIRC) Annual Symposium.

CIRC er et interdisiplinært forskningsenter med fokus på akvatiske og terrestriske økosystemer i arktis. Her jobber de med å prøve å forstå hvordan klimaendringene påvirker arktiske miljø, og med å kommunisere denne kunnskapen til andre viteskapelige kretser samt politikere og samfunnet forøvrig.

Hovedvekten av forskerne er fra Umeå Universitetet, som er til tilknyttet CIRC
Hovedvekten av forskerne er fra Umeå Universitetet, som er til tilknyttet CIRC. (Foto: Pierre Oesterle Photography)

Symposiet var i hovedsak lagt til én begivenhetsrik dag hvor presentasjoner ble hold som dekket over tema fra tiningen av permafrost til hvordan man kan bruker ‘gammel’ DNA til å undersøke hvordan hvordan økosystemprosessene endrer seg i arktiske elver. Spesielt ett tema fikk ikke ligge lenge i fred, og det var karbonutslipp.

Med så store menger karbon som finnes lagret i ferskvann- og permafrostsystemer er det ikke rart at forskerne i CIRC er opptatt av dette. Høyere temperaturer betyr at permafrosten smelter , snøen smelter tidligere om våren, og noen elversystemer går helt bananas. Alt dette legger til komplekiteten i de aledere bekymringsverdige effektene av klimaendringene.

Utsikt over nasjonalparken Abisko
Utsikt over nasjonalparken Abisko Foto: Sam Perrin, NTNU University Museum, CC BY-SA 4.0.)

Det var mange inviterte foredragsholdere under møtet, både rutinerte klimaforskere og ferske doktorgradsstipendiater. Vi gleder oss til å se mer forskning produsert fra disse i årene fremover, og kan bare håpe på også noen gode nyheter når det gjelder klima og utfordringene i fremtiden.

(oversatt fra engelsk av Anders L. Kolstad)